Czy ktoś ma zdjęcia starego mostu w Sochaczewie?

/ 37 odpowiedzi / 8 zdjęć
Witam,
Mój syn robi projekt do szkoły i pisze o mostach w Sochaczewie. Mamy już dużo materiałów ale napotkaliśmy na problem: nigdzie nie możemy znaleźć zdjęć ani rozsądnych informacji o moście, który przebiegał kiedyś nad rzeką w ciągu ulic Toruńska-Zamkowa.
Niby nie jest to stara historia, więc powinny być jakieś zdjęcia ale w Internecie nie znalazłem ŻADNEGO. 

Czy ktoś ma takie zdjęcie, albo zna jakiś link, gdzie można takowe znaleźć?
Będziemy wdzięczni!
Pamiętam ten drewniany most, chodziłem po nim. Niestety jak był most nie posiadałem aparatu, jak mam dobry aparat to niestety  śladu po tym moście niema!

(2015/03/01 12:28)
Mam takie zdjęcie, jak się załamał. Chyba jakoś na samym początku lat 80.

(2015/03/01 20:34)
Dzięki!

Chyba ten most padł ofiarą obowiązującego w Polsce Ludowej zakazu robienia zdjęć stacji kolejowych i mostów... Są zdjęcia przedwojenne, są zdjęcia robione przez Niemców a potem jak nożem uciął...

(2015/03/01 20:51)
Witam, chyba jestem Panu pomóc. Proszę o kontakt mily151@poczta.onet.pl. 

(2015/03/01 20:54)
@zmalinowski
myslisz dwa różne mosty.. zdjęcia drewnianego, później żelaznego, później wysadzonego.. to most który stoi obecnie. po moście którego zdjęcia potrzebujesz niestety nie ma już prawie śladu.. kry zrobiły swoje - podobno. pozdr.

(2015/03/01 21:16)
@StarySochaczew
Właśnie o to chodzi, aby MłodemuMalinowskiemu :) dostarczyć wiedzy i materiału. Po Twoim nicku sądzę, że i wiedza i materiały są w zasięgu ręki.To jest super pomysł na temat projektu, więc trzeba pomóc. Dobrze, że są młodzi ludzie, którzy takie tematy chcą opisywać.
A może ten projekt można będzie opublikować jako artykuł na e-sochaczew. Historia naszego miasta jest coraz bardziej "trendy" :)

(2015/03/01 21:34)
@starysochaczew - Niczego nie mylę. Po prostu nie ma prawie żadnych zdjęć żadnych mostów sochaczewskich z okresu 1945-1990. A te które są pokazują tylko skąpe fragmenty.

(2015/03/02 10:08)
@wbienko - Pewnie tematyka "infrastrukturalna" nie jest dla wszystkich interesująca, ale akurat dla mojego syna tak. Więc pewnie jest jakaś grupa zainteresowanych.
To co się nam udało ustalić, to że linia Toruńska-Zamkowa to miejsce gdzie mosty istniały od bardzo dawna. Na pewno istniały w tym miejscu dwa mosty jeszcze po roku 1800. Dwa mosty bo na rzece była wyspa, a na Rozlazłowie jeszcze widać starorzecze Bzury - jeden most był na wyspę od strony wschodniej a drugi od zachodniej.

Na pewno w tym miejscu mosty istniały o wiele wcześniej: być może to było miejsce, gdzie budowano już pierwsze mosty. To byłoby logiczne, b ołatwiej było zbudowaćc dwa mniejsze mosty na wyspę niż jeden większy w miejscu gdzie wyspy nie było.

Obecną lokalizacja mostu jak i budowa dróg do Błonia i do Łowicza to najprawdopodobniej efekt prac nad rozbudową dróg w Królestwie Kongresowym. Drogi budowano wtedy już możliwie proste i na dobrej podbudowei. A ponieważ miały być proste to i most zbudowano na linii drogi. Drogi i most istniały już na pewno w 1840. Wtedy nie było już mostu na przedłużeniu Toruńskiej.
Przypuszczam, że zbudowano tam most (Toruńska-Zamkowa) po 1945 roku bo odbudowa mostu wysadzonego w 1939 roku nie była łatwa: ten most miał jedno ale za to bardzo długie przęsło i odbudowanie go było sztuką. I zresztą nie odbudowano mostu w postaci jednego przęsła: na 90% wydaje mi się, że pierwszy odbudowany most na linii Warszawska-Płocka był drewniany (mam taki zdjęcie, które co prawda jest mało mówiące bo nie datowane). Tak więc powojenny most Toruńska-Zamkowa był chyba konstrukcją przewidywaną jako tymczasowa. Ale jednak przetrwał prawie 40 lat i to jest nawet trochę dziwne.

(2015/03/02 10:25)
@zmalinowski

Ale nie pisał Pan o mostach, tylko o tym konkretnym. Jeślli chodzi o most na Płockiej, też gdzieś powinienem mieć jakieś zdjęcia powojenne. Najstarsze jakie mam pochodzi z roku 42, jak Babcia przed nim stoi, więc już go Niemcy zdążyli do tej pory odbudować - wprawdzie nie widać go całego, ale nie był drewniany, drewaniny był przed I wojną. Ze starszych dziejów, to znalazłem artykuł w gazecie, że "Moskal postawił ten most na złość w sąsiedztwie kościołów". Inny artykuł mówi o zawaleniu się mostu w XIX w i chyba chodzi o most właśnie w lokalizacji Toruńska - Zamkowa.
Temat zaś bardzo interesujący.

(2015/03/02 11:52)
Tak pisałem bo syn pisze o wszystkich mostach a nie tylko o tym jednym. Ale to nie takie ważne.

Mam zdjęcia mostu (mostów) z II-giej wojny światowej ale pokazują one duży drewniany most przebiegający przez Podzamcze (dolinką obok obecnej muszli koncertowej). We wrześniu 1939 istniały tam zresztą aż 3 (!) drewniane mosty: dwa to były konstrukcje typowo saperskie, niskie a trzeci to była konstrukcja mocna, przewidziana na dłużej.

Nie wiedziałem, że Niemcy odbudowali most na Płockiej w czasie wojny. Jest Pan tego pewien?
Znalazłem zdjęcie pokazujące drewniany most na Płockiej (a w zasadzie pokazujące fragment tego mostu) ale to zdjęcie nie jest datowane. Po ubraniach widać, że pochodzi z najwcześniej z lat 40-dziestych ale może pochodzić i z lat 60-tych więc przypuszczałem, że jest powojenne.

Czy może Pan udostępnić jedno lub kilka zdjęć? Będziemy wdzięczni. 

(2015/03/02 12:27)
Ten na podzamczu to most tymczasowy. Jeżeli przejdzie się Pan podzamczem i na wprost do rzeki, znajdzie Pan jego ślady jeszcze.

Zdjęcie mam podpisane maj 1942 Sochaczew, jest na nim moja babcia Ala, ale to nie jest jednak most na Płockiej, przypuszczalnie jest to most w Trojanowie na Utracie.

Ale zaraz dojdziemy i do naszego mostu...

(2015/03/02 13:14)
Ten most to już na pewno był pobudowany przez Niemców i na pewno jest na Płockiej. Był już w roku 1943, bo w książce 'Dzieje Sochaczewa" jest też zdjęcie datowane na ten rok, jak Niemcy pełnią na nim wartę. Specjalistą nie jestem, ale nie wygląda na drewnianą konstrukcję.

(2015/03/02 13:18)
Ten most to wg. mnie most wychodzący z Warszawskiej po odbudowie zniszczonego mostu w 1939 roku. 

(2015/03/02 13:55)
Radimor właściwe jest to zdjęcie zawalonego mostu.Most ten był w całości drewniany tylko poziome dwuteowniki pod częścią jezdną były stalowe i zostały po rozbiórce wykorzystane do budowy mniejszego mostu w okolicy.Zabrało je wojsko po wielu latach zalegania na przyczółku od strony ul .Zamkowej i Rybnej.Po tym co widać na zdjęciu ludzie przechodzili na drugi brzeg,aż dzieła zniszczenia dopełniła kra lodowa po kolejnej zimie następującej po zarwaniu mostu.

(2015/03/02 15:53)
Na zdjęciu Radiomana (Pani w jasnej sukience) jest - według mnie - most na Warszawskiej/Płockiej. Świadczą o tym trzy rzeczy:

a) Wysokość mostu nad wodą. Most na Toruńskiej/Zamkowej był najwyżej 2 metry nad wodą a ten ma jakieś 5-6.
b) Widać na krawędzi zdjęcia duży betonowy przyczółek. Nie było takich na Toruńskiej/Zamkowej.
c) W tle widać skarpę ale dość daleko i nie jest ona równa. Wydaje się nawet, że widać wzgórze zamkowe. Skarpa przy Toruńskiej byłaby bliżej i byłaby równiejsza.

(2015/03/02 16:13)
Pełna zgoda Panowie :).

@plastek
Ja słabo pamiętam ten most. Był drewniany i chyba wylano na niego asfalt. W tym asfalcie były dziury, czasem przechodziliśmy przez niego, bo na Rybnej mieliśmy kiedyś działkę. Znalazłem wzmiankę że zawalił się 1979, co mnie trochę dziwi, bo miałem wtedy dwa lata i raczej mało z tego okresu pamiętam :).

Ale jeszcze znalazłem ciekawostkę: Fragment mapy Sochaczewa datowanej na rok 1818. Pierwszy kwadrat po lewej stronie to Zamek. Patrzymy w lewo, pierwszy większy prostokąt z różową obwódką to klasztor Dominikanek, czyli zabudowy Jutexu, większy Dominikanie czyli dzisiejszy Wawrzyniec i dalej... most.
Na planie Sochaczewa z 1896 którego skan również posiadam z mostu 1818 została tylko uliczka prowadząca do niego, a główny most i droga przecina zabudowy Dominikanów i Dominikanek. Czyli słuszna może być teoria o zawaleniu mostu w drugiej połowie XIX wieku i pobudowaniu nowego w innym już miejscu.

(2015/03/02 16:56)
To nie teoria... :-)

Wieczorem wrzucę fragment mapy z końca lat 30-tych XIX wieku. To było już po wybudowaniu Traktu Kaliskiego, który szedł bardzo prostymi liniami z Warszawy, przez Błonie, Sochaczew do Łowicza. I wtedy też powstał most w nowym miejscu. Prawdopodobnie było to w 1824 albo 1827 roku.

"Starego" mostu nie trzeba było specjalnie rozbierać - mosty oparte na drewnianych filarach i tak trwały do pierwszej dużej kry wiosennej.

Mapa jest super! Co to za mapa i gdzie mozna znaleźć jakiś skan pozwalający na odczytanie napisów?

Widać na niej (najprawdopodobniej) lokalizację ruin kościoła farnego (przy dzisiejszej ulicy Farnej) ale bardzo schematyczne. 

(2015/03/02 17:20)
To jest mapa "Topograficieska Karta Carstwa Polskawo" z 1843 roku. Widać, że układ dróg jest już współczesny.

(2015/03/02 19:58)
Na mapie niemieckiej z około 1802 roku układ dróg (i mostów) był zupełnie inny.

(2015/03/02 20:05)
Gdybyś potrzebował fotek z kościołem przy ratuszu daj znać. Posiadam unikatowe zdjęcia w formie papierowej, których nie ma nasze muzeum:)

(2015/03/02 23:29)
Mam również zdjęcie w formie papierowej zrobione na ul. 1 maja w 1938 roku.Posiadam również oryginalne fotki z warszawskie. Czy Traugutta z podobnego okresu :) 

(2015/03/02 23:37)
@Radimor wylewka była na deskach i rok zawalenia prawdopodobnie podałeś dobry.Most w takim stanie jeszcze długo wisiał nad Bzurą, co najmniej dwa razy był podpalany ,po czym zostały tylko elementy stalowe aż go rozebrano

(2015/03/03 07:38)
No Panowie!!!! Chciało by się rzec: więcej takich tematów:))) 
@jarl, pokażesz zdjęcia??

(2015/03/03 10:32)
Obejrzałem zdjęcie Radiomana, obejrzałem też jedno zdjęcie mostu na Płockiej, które pochodzi najprawdopodobniej z lat powojennych. Porównałem je (na ile się da bo bydwa są zupełnie z innej perspektywy) i wydaje mi się, że ten most jest identyczny. Co by oznaczało, że most na Płockiej nie został zniszczony w 1945 roku, albo został co najwyżej lekko uszkodzony. Co nie jest zbytnim zaskoczeniem bo Rosjanie posuwali się tak szybko, że praktycznie nie mogły toczyć się żadne długie walki o miasto. A mosty miały w tym momencie drugorzędne znaczenie bo temperatura w styczniu 1945 roku wynosiła około -20 stopni celsjusza i w ogóle zima 44/45 była ostra w całej Europie. I Rosjanie mogli przechodzić wszelkie rzeki bez żadnych mostów. Nawiasem biorąc: to chyba był poważny czynnik wspomagający ofensywę w styczniu 1945.
Ale po tym wstępie moje główne pytanie: w takim razie kiedy i po co zbudowano most na linii Toruńska-Zamkowa?
Skoro istniał most na Płockiej to nie widzę specjalnie sensu, żeby budować zaraz obok drugi most. Chyba, że to był most faktycznie zbudowany jako tymczasowy na czas budowy docelowego mostu na Płockiej.
Czy ktoś to wie?

(2015/03/03 10:53)
Ten most był postawiony jako tymczasowy na czas remontu obecnego mostu Warszawa-Płock. Stary miał dwa filary betonowo - stalowe i przęsła metalowe część jezdna drewniana, pamiętam bo z ojcem w 1952 r. pływaliśmy na ryby właśnie pod most.

(2015/03/03 13:34)